Med ett nytt branschöverskridande samarbete siktar landets limträtillverkare på att främja kunskap och användning av limträ på en ännu bredare front. Satsningen kommer initialt att resultera i marknadsförings- och utbildningsinsatser och på sikt förhoppningsvis även i branschgemensamma FoU-projekt.
–En SWOT-analys som vi genomförde 2022 har bekräftat att limträ inte bara är ett hållbart val, utan också överlägset inom flera kritiska områden. Nu vet vi vilken information marknaden efterfrågar och inom vilka områden det finns kunskapsluckor som vi behöver fylla, säger Johan Fröbel, chef för teknik och handel på Svenskt Trä.
SWOT-analysen fokuserade på att identifiera de för- och nackdelar som aktörer längs värdekedjan förknippar med limträ och innefattade en värderande enkät och kvalitativa djupintervjuer.
–Resultaten har gjort det enklare för oss att vässa våra processer ytterligare och arbeta med vår framtida strategi. Nu går vi vidare med relevanta marknadsförings- och utbildningsinsatser och ser över möjligheten att göra branschgemensamma satsningar där det finns en förbättringspotential, säger Carl-Magnus Nordkvist, försäljningschef på Moelven Töreboda AB, som lett arbetsgruppen inom Limträkommittén.
I början av 2024 bjöds säljare från landets limträtillverkare in till en workshop där de fick möjlighet att dela med sig av sina erfarenheter och diskutera limträets värdehöjande faktorer och egenskaper.
– De insatser som nu görs innebär att vi tillsammans kommer att kunna argumentera starkare för limträ och materialets många fördelar. Initiativet stärker vår samlade förmåga att vara ännu mer värdeskapande för våra beställare, både avseende produkter och tjänster, säger Marie Kauma, gruppchef försäljning på Martinsons Byggsystem AB.
Tomas Nord ser fram emot ett fortsatt samarbete med Limträkommittén där nästa steg kan vara ett branschgemensamt forsknings- och utvecklingsprojekt.
– Limträkommitténs medlemsföretag vill öka förståelsen för sina kunders behov och önskemål för att kunna erbjuda produkter och tjänster som motsvarar deras förväntningar och krav. Nu behöver vi fundera på hur vi tar insikterna vidare och hittar områden där vi gemensamt kan utvecklas och skapa värden för kunder och industrin, säger Tomas Nord.