Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, berättar att de för tillfället får många frågor om bränder i eldrivna transportmedel, vilket inkluderar bland annat elbilar. Under de senaste åren har MSB följt riskerna med bränder i el- och hybridfordon.
Sammanställning av bränder i el- och hybridfordon 2018–2023 visar att totalt 490 bränder eller tillbud inträffat. I flera fall har batteriet inte spelat en avgörande roll i brandens uppkomst, men dess närvaro har krävt särskilda riskbedömningar från räddningstjänsten. I vissa fall är det oklart om batteriet varit inblandat, men MSB har ändå räknat dessa händelser som el- eller hybridfordonsrelaterade i sammanställningen.
– Det är viktigt att betona att vi inte ser en dramatisk ökning av bränder som beror på batteriet i ett eltransportmedel. Men nya produkter kan ge nya risker och det är viktigt för oss på MSB att vi håller oss uppdaterade. Därför fortsätter vi arbetet med att följa upp bränder i eltransportmedel med litiumjonbatterier, säger Ulf Bergholm, handläggare på MSB.
Han fortsätter:
– Risken för bränder i batterier är låg, men att ha det rekommenderade brandskyddet hemma är ett bra sätt att skydda sig om olyckan skulle vara framme. Råd gällande säker laddning av litiumjonbatterier, som till exempel till elcyklar, finns att läsa på flera organisationers webbplatser, så som MSB och Elsäkerhetsverket. Även många räddningstjänster har information på sina webbplatser.
Hela sammanställning över incidenter mellan 2018 och 2023 finns att läsa som pdf här.
Källa: MSB