Kostnaden för projekt Varbergstunneln justerades i mitten av oktober till en ny totalkostnad av 8,9 miljarder kronor jämfört med 7,9 miljarder kronor förra året.
En stor anledning är de fortsatta utmaningarna med inläckaget av grundvatten i spårtunneln. Den slutliga omfattningen i tätnings- och dräneringsarbetet visade sig bli cirka 20 procent högre än vad projektet trodde i juni 2023.
– Detta gjorde att vi fick planera om arbeten i bergtunneln och flytta dem från 2023 till 2024, vilket påverkade kostnaden, säger Johan Hjertström, Trafikverkets projektchef för projekt Varbergstunneln.
Kostnadskrävande är också de komplexa förhållanden som finns för dels markarbeten, dels ledningsarbeten som gjort det svårt att bedöma exakta kostnader.
– Vi har ännu en del återstående återfyllnings- och återställningsarbeten längs hela sträckan och där viss del är i före detta industrimark. Det kan utifrån detta bli dyrare på grund av osäkerheter i markförhållanden och föroreningsmängder. De ledningsarbetena som kvarstår är omfattande och här måste vi samordna våra arbeten med Varbergs kommun och Jernhusen, säger Johan Hjertström.
Utöver detta förekommer även i år fortsatta prisökningar, till exempel har index för lastbilstransporter och drivmedel gått upp samt priset på råvaror som aluminium, metall och järn som projektet använder mycket.
– Den justerade totalkostnadsprognosen är baserad på det vi vet i dagsläget, samt de osäkerheter som kvarstår. Mycket arbete återstår fortfarande i bergtunnel och betongtråg med främst järnväg- och installationsarbeten. Nu när vi håller på med spårläggning innebär det bland annat nya utmaningar i logistiken i både i tunnel och tråg, säger Johan Hjertström.
Källa: Trafikverket