Återbruk blir alltmer vanligt inom bygg- och fastighetsbranscherna, men nu riktas kritik mot hur marknaden fungerar. Bara vart fjärde bolag tycker att återbruk av byggnadsdelar och byggnadsverk fungerar bra i dagsläget, och det finns ett utbrett missnöje med hur frågan hanteras av politiska beslutsfattare. Det här visar en återkommande undersökning om återbruk från Tyréns, med svar från hållbarhetschefer inom 25 större bygg- och fastighetsbolag.
Hela 84 procent av de undersökta företagen planerar att öka de egna satsningarna på återbruk under de kommande två åren, men samtidigt upplever de att det saknas rätt förutsättningar. Endast 24 procent av respondenterna tycker att marknaden för återbruk av befintligt material, byggnadsdelar och byggnadsverk fungerar bra.
– Så här kan vi inte ha det. Ökat återbruk är viktigt för att vi ska klara den gröna omställningen Hållbarhetscheferna i undersökningen efterlyser även politiska initiativ och drygt 88 procent anser att återbruk bör premieras av staten. Vi behöver politiker som både lyfter bort hinder i lagstiftningen och som skapar incitament för att få till en fungerande marknad för återbruk i större skala, menar Elisabet Höglund som är tillförordnad hållbarhetschef på Tyréns.
De hinder som lyfts fram handlar främst om en omogen marknad som 56 procent nämner. Därefter följer omogna processer/beslutsstöd som 36 procent anger. På tredje plats hamnar brist på återbruksprodukter, bristande ekonomisk nytta, samt lagar och regler. Samtliga dessa tre områden anges av 32 procent.
Undersökningen visar på en stark drivkraft för återbruk inom bygg- och fastighetsbranscherna och att de är snabba med att ta till sig ny teknik för återbruk. Närmare hälften av de medverkande (48 procent) svarar att de använder digitala verktyg i arbetet.
– Det är positivt att så pass många använder tekniska lösningar för återbruk, och vi ser att det framför allt handlar om appar för återbruksinventering och hantering av lagersaldo på återbrukshubbar. Vi ser en spännande utveckling på tekniksidan just nu, med koppling till digitala produktpass och hantering av kvalitetsfrågor för återbruksprodukter, avslutar Elisabet Höglund.
Källa: Tyréns