

Arcona har fått i uppdrag att genomföra en omfattande anpassning av Swecos kontorslokaler i Marieberg i Stockholm. Projektet genomförs i samverkan med beställaren Areim och hyresgästen Sweco. Projektet omfattar cirka 20 000 kvadratmeter och beräknas vara färdigställt under 2026.
Anpassningen genomförs för att möta Swecos förändrade behov och innebär en modernisering och framtidssäkring av lokalerna med fokus på hållbarhet och teknik. Fastigheten är för närvarande certifierad enligt BREEAM IN USE Very Good och förbereds för att omcertifieras efter projektet avslutats. Sweco kommer att sitta kvar i angränsande ytor och intilliggande fastighet under hela projektet. Även övrig verksamhet på markplan, som butiker och restauranger, kommer att bedrivas som vanligt under projektets gång.
–Det är ett spännande uppdrag att tillsammans med en kund och hyresgäst, som båda har ett stort tekniskt intresse och starkt fokus på hållbarhet, utveckla dessa kontorslokaler. Vi ser fram emot att kombinera vår kompetens inom hållbarhet, återbruk och teknik för att skapa en modern och långsiktigt hållbar arbetsmiljö. Att genomföra detta i samverkan med parter som delar vårt engagemang gör projektet extra inspirerande, säger Cecilia Lundberg, affärschef Arcona.
– De nya lokalerna spelar en viktig roll både för Swecos uttalade ambition att vara en attraktiv och engagerande arbetsgivare och för Areims fortsatta utveckling av Tidningskvarteren. Med starkt fokus på hållbara lösningar har Arcona varit en viktig samarbetspartner i arbetet med att skapa förutsättningarna för Swecos nya kontor. Genom att delta från de inledande diskussionerna, vidare genom projektering och detaljering, och nu i genomförandet, har det funnits en tydlig röd tråd genom hela projektet. Detta har skapat trygghet i både process och resultat, säger Jerker Victor, Head of Asset Management Sweden på Areim.
Källa: Arcona