Kung Frederik har invigt den första etappen av Fehmarn Bält-tunneln som ska stå klar 2029. Fehmarn Bält-tunneln blir världens längsta sänktunnel på 18 kilometer. Förberedelserna för den väntade ökningen av godstågstrafiken på den svenska sidan pågår för fullt men Trafikverket har identifierat flera utmaningar i arbetet.
När Fehmarn Bält-tunneln öppnas 2029 innebär det attrestiden mellan Tyskland och Danmark kommer att förkortas avsevärt. En resa mellan Rödby och Puttgarden kommer att ta tio minuter med bil och sju minuter med tåg. Restiden med tåg mellan Köpenhamn och Hamburg förkortas med två timmar. Godstrafiken med tåg förväntas öka i hela regionen när tunneln är klar och i både Danmark och Sverige pågår förberedelser.
Anna Wildt-Persson, regional direktör på Trafikverket med ansvar för den södra regionen, har identifierat utmaningar på Södra stambanan, däribland flaskhalsar i järnvägsnätet mellan Lund och Hässleholm. Hon förutspår att dessa utmaningar kommer att accentueras när Fehmarn Bält-förbindelsen står klar.