Port of Skellefteå blir norra Sveriges nya logistikcenter. Det nya hamnområdet ska bli 7 700 kvadratmeter stor till ytan och är en viktig del i Skellefteå kommuns samhällsutveckling.
Ett krav på leverantörerna är hållbara materialval, vilket Peab tillgodoser genom att bland annat använda ECO-betong med lägre klimatpåverkan från Swerock och pålar av SSAB Zero ® – ett material baserat på återvunnet stålskrot och producerat med fossilfri el och biogas. Den volym återvunnet stål som SSAB levererat till Peabs projekt i hamnen räcker till cirka en fjärdedel av pålarna.
Fakta om Port of Skellefteå
- Bygget av Port of Skellefteås nya kaj utförs i partnerskap mellan Skellefteå kommun och Peab Anläggning AB.
- Projektet hade byggstart i januari 2024 och beräknas vara färdigställt i slutet av 2027.
- Den nya kajen blir 275 m lång, 28 m bred och med ett djup på 12,5 m. Det är både längre, bredare och djupare än befintliga kajer. Kajen blir 7 700 kvm stor till ytan med en intilliggande terminalyta om ca 61 000 kvm.
- Skellefteå kommun och Peab arbetar tillsammans för att aktivt minska klimatpåverkan i projektet.
- Genom att använda stålpålar i SSAB Zero minskar koldioxidutsläppen med ca 80 procent jämfört med om samma pålar hade tillverkats med traditionellt stål.
- Skellefteås samhälls- och industriutveckling gör att dagens hamn behöver kunna ta emot större fartyg och en större godsvolym. Skellefteå kommun har som ambition att ställa om godstransporter från väg till båt och järnväg. Därför är ett nytt hamnområde med en ny kaj som klarar kraven nödvändig.
Länk till mer information om projektet och Port of Skellefteå
Källa: Peab