Samhällsbyggnadsnämnden i Skellefteå informerades den 20 januari om den kraftiga budgetökningen för färdigställandet av Karlgårdsbron. Med en ny investeringsbudget på 744 miljoner kronor, mer än dubbelt så mycket som den ursprungliga, väcks frågor om projektets framtid och finansiering. Orsakerna bakom kostnadsökningen och nästa steg i processen, inklusive fördjupade utredningar, diskuterades under mötet.
– Det kändes nödvändigt att ta upp detta skyndsamt för att vara transparenta i nämnden och för våra invånare, eftersom det handlar om så otroligt mycket pengar. Jag valde därför att lyfta ärendet redan idag i stället för att vänta till nämndssammanträdet i februari. Huvudskälet till att vi står här idag är att den tidigare entreprenören Kauno Tiltai i Sverige AB inte klarade av sitt uppdrag, säger Sara Keisu Lundh (S), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.
Den nya budgeten bedöms till 744 miljoner kronor, varav 72,5 miljoner finansieras av ett bidrag från Trafikverket. Den tidigare investeringsbudgeten låg på 300 miljoner kronor.
– Vi förstod att det skulle blir dyrare att färdigställa Karlgårdsbron med tanke på de senaste årens kraftiga prisökningar inom byggbranschen. Men ett budgettillskott på 444 miljoner kronor hade vi inte kunnat föreställa oss. Jag har därför idag lyft fram yrkanden som vi vill se i kommande beslutsunderlag för att kunna känna oss tryggare att fatta beslut om denna stora investering, fortsätter Sara Keisu Lundh.
Yrkandena handlar bland annat om fördjupade utredningar kring den nya trafiksituationen i Skellefteå, konsekvenser om projektet avbryts, hur projektorganisationen arbetar för att minska kostnaderna samt hur färdigställandet kan finansieras.
Skellefteå kommun har, tillsammans med den nya entreprenören Skanska Sverige AB och den nya projektören Tyréns Sverige AB, arbetat intensivt för att kvalitetssäkra den tidigare entreprenörens arbete och tagit fram en plan för att färdigställa Karlgårdsbron.
– Det kostar tid och pengar att starta om ett projekt som har kommit halvvägs, med allt från upphandling till att ta vid en redan påbörjad projektering och byggande. Dessutom påverkas vi av de kraftiga prisökningarna som har skett inom bygg- och anläggningsbranschen de senaste åren på grund av pandemin och kriget i Ukraina, så det är betydligt dyrare att bygga en bro idag än när den ursprungliga budgeten beslutades, säger Therese Bäckström Zidoli, funktionschef, Skellefteå kommun.
Projektorganisationen ska nu arbeta vidare med underlaget utifrån nämndens yrkanden.
Källa: Skellefteå kommun